Jozef krijgt een opdracht in een droom van een engel. Hij moet (toch) met Maria trouwen en haar kind Zijn naam geven (Mattheüs 1:20-21). In de vorige meditatie ging ik in op wat het betekent om van God een droom te krijgen. Hier zal ik dieper ingaan op de betekenis van Jozefs eerste droom. Ik wil alvast aangeven dat ik verrast was door wat ik in deze tekst vond.
 
                    Gods heilige werk in Maria staat het huwelijk tussen Jozef en Maria niet in de weg!
Jozef geloofde waarschijnlijk Maria’s verhaal dat ze zwanger is door de Geest (vers 18). Dit was nieuw voor mij. Misschien ging jij er ook ervan uit dat Jozef niet meer wilde trouwen (vers 19), omdat zij van een andere man zwanger was. Toch is dit waarschijnlijk niet zo. Ten eerste wordt Jozef rechtvaardig genoemd. Als hij werkelijk zo vroom is, hoeft hij haar niet stiekem te verlaten. Ten tweede zegt de engel: Jozef, schroom niet om Maria tot je vrouw te nemen. Dit klinkt minder stellig dan: wees niet bevreesd of bang (ook al zou dat ook een goede vertaling zijn). Jozef is dus terughoudend om met Maria te trouwen. De vraag is alleen waarom.
Het antwoord zit hem in de nadruk van de engel op HEILIGE in “uit de Heilige Geest” (letterlijk: uit de Geest, de Heilige). De boodschap voor de rechtvaardige Jozef is dus dat Gods werk in Maria hun huwelijk niet in de weg zal staan. Sterker nog, Jozef heeft een essentiële rol te vervullen in Gods werk. Door Maria’s Zoon Zijn naam te geven, wordt hij legaal ouder van het Kind. Dit is een big deal! Door dit te doen, wordt het Kind wettelijk afstammeling van David (Mattheüs 1:1-17). Alleen zo kan het Kind de Messias-beloften vervullen. En dan is er nog de naam zelf!
Je kan in dit geval beter spreken van ‘namen’. Ten eerste is er de naam die Jozef aan het Kind moet geven. Deze naam, Jezus, komt van het Hebreeuwse Yehoshua en betekent: ‘De Heere is redding’. Het was een gebruikelijke Joodse naam in die tijd. Toch kan de betekenis niet sterk genoeg benadrukt worden. Dat blijkt ook uit de profetie die in vers 23 wordt aangehaald. Belangrijk is dat Jezus ‘Immanuël’ genoemd gaat worden. Immanuël betekent ‘God met ons’. Dus in Jezus komt God zelf naar de aarde toe. En in Jezus brengt God zelf redding!
In Jezus komt God zelf Redding brengen!
Wees dus maar niet bang voor God. God is geen boze God die je het liefst betrapt op een foutje, zodat Hij je kan straffen. God heeft er alles voor gedaan om jou te redden. Hij heeft alles gegeven voor jou. Hij heeft Zichzelf voor jou gegeven, zodat jij gered mag zijn van je zonden (vers 21). En weet je wat het mooie dan is aan de naam Immanuël?
Dat Jezus ‘God met ons’ wordt genoemd gaat verder. Het wijst niet alleen naar de redding die van Hem komt. Het wijst ook naar het doel van jouw redding. Gods doel met jouw redding is dat je met Hem gaat leven. Jezus leeft niet meer op aarde. Toch heeft Hij ons niet in de steek gelaten (Johannes 14:15-18). Door Zijn Geest is ‘God met ons’ vandaag. Wil je hier ook meer van ervaren? Bid hierom in je eigen woorden of gebruik de volgende:
 
                    Vader,
U hebt Uw Zoon gegeven om mij te verlossen van mijn zonden. Ik kan hier niet dankbaar genoeg voor zijn.
U heeft ook beloofd om met mij te zijn. Dat was Uw doel met mijn redding. Help mij om daar bewust van te zijn tot in het diepst van mijn ziel. Open mijn ogen om te zien hoe U in mijn leven meeloopt.
In Jezus’ Naam.
Amen
Ik bid voor je dat je Gods liefdevolle aanwezigheid ten volle mag ervaren in je leven. Deel gerust je getuigenis als je dit ervaren hebt, zodat wij elkaar mogen bemoedigen.
Heb je vragen over Mattheüs 1:18-25 of over je redding? Neem gerust contact met ons op en wij proberen je zo snel mogelijk verder te helpen.
De volgende meditatie ga ik verder in op de droom aan de Wijzen uit het Oosten. Het is een mooi, maar ook confronterend verhaal. Wil je onze meditaties niet missen? Schrijf je dan snel in voor onze nieuwsbrief (als je dat nog niet gedaan hebt).
Reactie plaatsen
Reacties