Johannes’ missie geprofeteerd

Gepubliceerd op 10 januari 2025 om 19:00

Lukas 1 (HSV)

13-17: Maar de engel zei tegen hem: Wees niet bevreesd, Zacharias, want uw gebed is verhoord en uw vrouw Elizabeth zal u een zoon baren en u zult hem de naam Johannes geven. En er zal blijdschap en vreugde voor u zijn en velen zullen zich over zijn geboorte verblijden, want hij zal groot zijn voor de Heere. Geen wijn en sterke drank zal hij drinken en hij zal al van de moederschoot af met de Heilige Geest vervuld worden, en hij zal velen van de Israëlieten bekeren tot de Heere, hun God. En hij zal voor Hem uitgaan in de geest van de kracht van Elia, om het hart van de vaderen te bekeren tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de bedachtzaamheid van de rechtvaardigen, om voor de Heere een toegerust volk gereed te maken.

67: En Zacharias, zijn vader, werd vervuld met de Heilige Geest en profeteerde:

76-79: En jij, kind, zult een profeet van de Allerhoogste genoemd worden, want je zult voor het aangezicht van de Heere uitgaan om Zijn wegen gereed te maken en om Zijn volk kennis van de zaligheid te geven in de vergeving van hun zonden door de innige gevoelens van barmhartigheid van onze God, waarmee de Opgang uit de hoogte naar ons omgezien heeft, om te verschijnen aan hen die gezeten zijn in duisternis en schaduw van de dood, en om onze voeten te richten op de weg van de vrede.

Een goddelijke verschijning

Als aan de priester Zacharias een engel verschijnt, schrikt hij zich een hoedje. En geef hem eens ongelijk. Ik werd een keer midden in de nacht wakker en voelde dat Jezus naast mijn bed zat. Deze goddelijke aanwezigheid was zo sterk en indrukwekkend dat ik mij niet durfde verroeren. Later bedacht ik dat het ook kon zijn dat God mij alleen “maar” liet merken dat engelen mijn leven beschermen. In ieder geval werd ik overweldigd door ontzag voor God (en de Bijbel laat zien dat engelen ook goddelijk ontzag kunnen opwekken). Het is toch fascinerend hoe God zich op verschillende momenten op verschillende manieren kan openbaren? Dat is ook zo in het “roepingsverhaal” van Johannes de Doper.

Aan Zacharias verschijnt de engel Gabriël, een van de belangrijkste engelen van God. Ik weet nog dat een dominee eens vertelde dat engelen er niet zo lief uitzien als dat je met Kerst vaak op verschillende manieren ziet afgebeeld. Hij suggereerde dat je bij engelen of een engelenleger eerder aan een stel Rambo’s of commando’s moet denken. Ik denk dat die dominee inderdaad op de goede weg is. Alleen denk ik niet dat Zacharias schrok van de verschijning van Gabriël als een krachtpatser, maar eerder van de plotselinge verschijning van een man op een heilige plek waar niemand mocht komen. Bovendien zal Gabriël waarschijnlijk ook nog eens iets goddelijks uitstralen. Je zou verwachten dat Zacharias vol ontzag naar de engel luistert. Helaas loopt dat anders.

Verschillende openbaringen

Wie het verhaal kent, weet dat Zacharias de engel niet gelooft (met alle gevolgen van dien). Gelukkig is God genadig. Zacharias verliest maar tijdelijk zijn stem. Sterker nog, als hij belijdt dat zijn zoon Johannes genoemd moet worden, wordt hij vervuld met de Geest en begint hij te profeteren. Dus de ene keer stuurt God  een engel naar Zacharias, een andere keer spreekt Hij met Zijn Geest door Zacharias heen. Toch zijn deze manieren van openbaring niet helemaal vergelijkbaar.

Dit blijkt het beste door wat Gabriël en Zacharias zeggen. Gabriël is door God gezonden om een boodschap/profetie door te geven namens God (vers 19). Zacharias spreekt/profeteert niet namens God, maar eerder over God (vers 68 en verder). Als zijn woorden een profetie waren, zou je in vers 76 eerder lezen: “En jij, kind, zult een profeet van de Allerhoogste genoemd worden, want je zult voor Mijn aangezicht uitgaan om Mijn wegen gereed te maken.” (i.p.v. wat hierboven is geciteerd uit de HSV). Het grootste verschil lijkt dus te zijn dat een profetie direct namens God wordt gesproken, terwijl profeteren ook een vorm van geïnspireerd spreken kan zijn. Natuurlijk zijn er vast wel uitzonderingen te bedenken en is het vast niet helemaal zwart-wit, maar belangrijker is de vraag of dit verschil ertoe doet.

Profeteren door de Geest

Ik geloof dat het verschil in de praktijk wel uitmaakt. Ten eerste kan iedere christen die vervuld is met de Geest profeteren. Doordat de Geest in je woont en werkt, kan je iets zeggen wat niet helemaal of helemaal niet van jezelf komt. Waarschijnlijk gaat dit bijna vanzelf, omdat je simpelweg in verbondenheid met Gods Geest leeft. Het lijkt mij daarom niet nodig om bewust te zeggen dat je nu even iets profetisch gaat zeggen en dan weer even niet. Op die manier zou niet de Geest in je heersen, maar probeer je de Geest in jouw leven te beheersen. Wanneer je vervuld bent met de Geest en in afhankelijkheid en verbondenheid met Hem leeft, dan gaat het gebeuren dat je Gods Woorden wilt, kan en zal spreken. Of jezelf of anderen het daarna profetische woorden zullen noemen is eigenlijk niet zo belangrijk, zolang mensen hun hart maar openen voor Gods Woord.

Bijzonder spreken namens God

Als het gaat om een profetie, past dit meer bij het ambt of de bediening van een profeet (hoewel een profeet ook zeker (bovengemiddeld vaak) zal profeteren, dus geïnspireerd door de Geest spreken). In zekere zin trad Gabriël voor Zacharias als een profeet van God op door namens Hem te spreken. Meestal deel je een profetie dus ook alleen na openbaring. Dat betekent dat God je door Zijn Geest laat zien wat Zijn wil is. Nu ik dit schrijf, besef ik dat het lijkt alsof er een groot verschil zit tussen profetie en profeteren. Waarschijnlijk voelt het voor jou ook alsof een profetie veel meer gezag en autoriteit heeft. Toch lijkt het wel mee te vallen als je naar Lukas 1 kijkt.

Vrijheid voor de Geest

Zowel Gabriël als Zacharias kondigen aan dat Johannes voor de Heere zal uitgaan om de Israëlieten klaar te maken voor Zijn komst door hen op te roepen tot bekering en hun verlossing bekend te maken. Wat deze missie voor Johannes precies betekende, zal in de komende meditaties op ingegaan worden. Voor nu is het belangrijk om stil te staan bij bekering en verlossing. Denk eens na of er iets is dat je belemmert om volop door de kracht van Gods Geest te leven en te spreken?

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.